Jeśli nie otrzymałeś zapłaty w terminie, możesz mieć prawo do ubiegania się o rekompensatę za koszty odzyskiwania należności. Pomoże to zwiększyć efektywność alokacji, czyli przydzielania zasobów w taki sposób, żeby zmaksymalizować korzyści netto dla społeczeństwa. Kwota rekompensaty, o którą możesz się ubiegać, zależy od tego, ile opóźnień w płatnościach miałeś w ramach umowy.
Jak dochodzić roszczeń
Jeśli nie udało Ci się nakłonić klienta do zapłacenia długu w terminie, możesz mieć prawo do żądania od niego zwrotu kosztów odzyskiwania należności na podstawie przepisów o opóźnieniach w płatnościach. Wysokość tej rekompensaty zależy od rodzaju umowy i jest obliczana jako dodatkowa opłata do podstawowej stawki odsetek i stałej rekompensaty, którą normalnie pobierałbyś za opóźnione płatności. Powinieneś poinformować nabywcę, że domagasz się tej dodatkowej kwoty rekompensaty i wysłać mu nową fakturę. Na fakturze powinna znaleźć się informacja, że dodatkowa kwota zostanie doliczona do zaległego długu. Jeśli klient się na to zgodzi, możesz domagać się dodatkowej kwoty na podstawie przepisów o opóźnieniach w płatnościach.
Co zrobić, jeśli nie otrzymałeś płatności
Jest kilka sposobów na odzyskanie pieniędzy, jeśli nie otrzymałeś płatności od ubezpieczyciela. Możesz na przykład wysłać konto do windykacji, wynająć firmę faktoringową lub podjąć działania prawne. Powinieneś też zapytać ubezpieczyciela, co możesz zrobić, żeby odzyskać swoje pieniądze. Być może ubezpieczyciel będzie w stanie wypłacić Ci częściową kwotę lub pozwolić na wznowienie polisy bez powodowania przerwy w pokryciu.