W następstwie pandemii COVID-19 wielu franczyzobiorców odnotowało spadek dochodów. Jednak dzięki starannemu planowaniu i strategii, franczyzobiorcy mogą odzyskać kondycję i rozwijać swoje firmy.
Na przykład Expense Reduction Analysts, firma zajmująca się analizą wydatków i zarządzaniem dostawami, pomogła ponad 18 000 klientów obniżyć koszty o 10-30%. Jej marka, sprawdzone metody i szeroki zakres wiedzy specjalistycznej napędzają rozwój franczyzobiorców.
1. Reinwestuj w swój biznes
Zmniejszenie liczby franczyzobiorców może pozostawić firmę w niepewnej sytuacji. Można ją jednak poprawić, jeśli zainwestujesz w swój biznes i przygotujesz go na długoterminowy sukces. Reinwestowanie w biznes nie oznacza tylko wkładania w niego więcej pieniędzy, ale także inwestowanie swojego czasu i doświadczenia, aby upewnić się, że wykorzystujesz najbardziej dochodowe możliwości.
W wielu przypadkach oznacza to wynajęcie eksperta, który pomoże ci zmienić pozycję franczyzy na rynku, poprawić strategię marketingową lub opracować lepszy biznesplan. Może to również oznaczać zakup nowych maszyn lub urządzeń, które pozwolą Ci zaoszczędzić pieniądze w dłuższej perspektywie.
Warto również rozważyć ulgi podatkowe, do których może kwalifikować się Twoja franczyza, zwłaszcza jeśli nie zaktualizowałeś swojej strategii od czasu ostatnich zmian w prawie. Trochę badań i rozmowa z doradcą podatkowym może dać ci dobry pomysł na to, jakie ulgi podatkowe mogą być dostępne dla twojego biznesu.
2. Zmień pozycjonowanie swojego biznesu
W świecie biznesu franczyza to coś więcej niż tylko nazwa na ścianie. Na przykład firma sprzedająca zaawansowane technologicznie produkty może mieć sieć dystrybutorów i dealerów, którzy obsługują klientów na poziomie lokalnym. Model franczyzowy pozwala firmie rozwijać działalność i czerpać korzyści z lojalności klientów, koncentrując swoje zasoby na najbardziej dochodowych klientach, a jednocześnie zachowując kontrolę nad jakością i ilością produktów i usług. W dłuższej perspektywie przekłada się to na wyższe przychody i niższe koszty, nawet jeśli trzeba będzie przekierować budżet korporacyjny firmy.
3. Przeorientuj swoją markę
Najlepszym sposobem na wyjście z kryzysu po redukcji franczyzy jest przeorientowanie swojej marki. Może to być tak proste, jak zmiana strony internetowej lub tak złożone, jak rebranding całej firmy. Najbardziej udane kampanie repozycjonowania to często te, które są wyjątkowe, kreatywne i przyciągające uwagę. Nic dziwnego, że Old Spice, Veolia, Coca-Cola i wiele innych marek zmieniło w ostatnich latach pozycjonowanie swoich produktów i usług.
Model franczyzy ma swoje korzenie w XIX wieku, kiedy wynalazca Isaac Singer odkrył, że może zarobić więcej pieniędzy, sprzedając maszyny do szycia lokalnym przedsiębiorcom, którzy byli skłonni płacić mu opłatę za prawo do ich sprzedaży i szkolenia klientów w zakresie obsługi maszyny. Wiele innych nowoczesnych firm zaadaptowało ten model w kolejnych latach, aby pomóc sobie w poszerzaniu udziału w rynku i zwiększaniu zasięgu geograficznego przy niskich kosztach.
4. Zmień markę swojej firmy
Marka to nie-ogólna nazwa produktu, która mówi nam, kto go wyprodukował. Tradycyjnie producenci umieszczali swoje nazwy na wielu różnych produktach – kroplach na kaszel, mące, cukrze, piwie – aby pomóc konsumentom odróżnić je od podobnych. W XIX wieku hodowcy bydła w Stanach Zjednoczonych często wypalali swoje znaki firmowe na skórach zwierząt, aby można je było łatwo zidentyfikować.
Ta sama strategia sprawdziła się w kilku branżach, w tym u producentów samochodów i firm naftowych. Firmy te rozwinęły franczyzę, która pozwala lokalnym przedsiębiorcom nabyć ich marki i prawa do znaków towarowych za rozsądną cenę. Oznacza to, że mogą oni zwiększyć swój zasięg geograficzny i udział w rynku bez konieczności wydawania ogromnych sum na oprzyrządowanie linii montażowych i rozwój sieci dystrybucji. To skuteczny sposób na zbudowanie silnej, spójnej marki. Kluczem jest upewnienie się, że traktujesz swoją markę poważnie i rozumiesz, jak skutecznie używać jej na rynku.